Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strategie vzdělávání 2020 není strategie

  Úředníci z MŠMT by MATURITU ze „strategie“ zřejmě neudělali…! Tedy podle nastavených kritérií hodnocení maturit v loňském ročníku maturit. Znám konkrétní příklad jedné nadané studentky, která neudělala maturitu z českého jazyka jenom proto, že se netrefila do zadaného slohového stylu písemné části maturitní zkoušky. Vůbec nevadilo, že celé studium absolvovala s jedničkami, že obsah slohového cvičení i vědomostní zkoušku měla výbornou, že se ještě před maturitou, jako jedna z mála, dostala na prestižní vysokou školu na základě náročných přijímaček. Maturitu v termínu prostě neudělala… Což potom, tvůrci strategie na MŠMT, kteří měli napsat „strategii“…

Předložená „Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020“ nemůže být „strategií“...

…měla by být tvůrcům na ministerstvu vrácena k dopracování podle parametrů, které STRATEGIE MUSÍ nutně obsahovat!!!

Kritický pohled míří následujícím směrem, tak například:

1) Východisko MŠMT (str. 5, odst. 2) cituji:

„…je předkládaná Strategie (myšleno tato Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020) koncipována jako obecný základ pro tvorbu vzdělávací politiky v České republice v následujících letech, který má být sdílen jejími klíčovými aktéry. Spíše než souborem konkrétních opatření je dokumentem, který vymezí priority dalšího rozvoje vzdělávací soustavy.“

? proč je tedy dokument nazýván „strategií“, když tvůrci sami píšou, že strategií není, proč není nazván „Východiska/priority vzdělávací politiky“? dle mého názoru tento materiál nesplňuje parametry „strategie“!

? moc nerozumím větě, že Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 je koncipována jako základ pro tvorbu vzdělávací politiky v dalších letech… trochu nesmysl, což…? Neměla by být vzdělávací politika vymezena jen jedna napříč lety s tím, že se mění akční plán, způsoby realizace, aktualizují se věci z hlediska obsahu výuky, než z hlediska cílů? (viz dále připomínky na téma „cíl“)

? neměla by být „strategie“ právě popisem/vymezením konkrétní opatření, jak dosáhnout cíle a naplnit vize, nikoliv jen obecný popis východisek?

2) Cíle versus priority (str. 3, předposlední odst.) cituji:

Na základě důkladného zhodnocení současného stavu vzdělávací soustavy v České republice stanovuje Strategie pro následující období tři průřezové priority:

  • snižovat nerovnosti ve vzdělávání,
  • podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad,
  • odpovědně a efektivně řídit vzdělávací systém.“

? jsou pro tvůrce předloženého materiálu „cíle“ to samé, co „priority“ – nikde jsem se o tom nedočetla!!! Nezaměňují pojmy – viz dále? Pokud jsou to jen priority z cílů, jaké jsou všechny cíle vzdělávání v ČR, ze kterých se vybíralo?

? pokud jsou toto cíle, pak jaký je jejich současný/aktuální stav, když je tedy MŠMT důkladně zhodnotilo? Nikde jsem o výchozím stavu nenašla ani slovo… Jsou nějaké nerovnosti? Jaké a kde, v čem? Výuka není teď kvalitní? Na základě čeho to bylo zjištěno? Je definovaná kvalita ve vzdělávání? Učitelé nejsou kvalitní? Na základě čeho to bylo zjištěno? Teď za vzdělávací systém nikdo nenese odpovědnost? Nikdo vzdělávací systém neřídí? Jaký je, měřitelný, cílový stav? No, upřímně, tato výchozí kritická zpráva by mne určitě velmi zajímala!!!!

? jaké jsou tedy stanovené cíle, tak aby byly skutečně specifické, reálné, měřitelné, akceptovatelné a hlavně hodnotitelé? Běžný standard ve stanovování cílů při plánování, včetně ministerstva  (také maturity se hodnotí dle SMART), tyto to rozhodně nejsou, možná vize…

 3) VIZE versus cíle (str.8), cituji:

„(Nadpis kapitoly) 2 VIZE (jediný text): V nejobecnější podobě lze smysl vzdělávání vyjádřit prostřednictvím čtyř jeho hlavních cílů:

  • osobnostní rozvoj přispívající ke zvyšování kvality lidského života,
  • udržování a rozvoj kultury jako soustavy sdílených hodnot,
  • rozvoj aktivního občanství vytvářející předpoklady pro solidární společnost a demokratické vládnutí,
  • příprava na pracovní uplatnění.

S vědomím odpovědnosti za vyvážené naplňování všech výše uvedených cílů vzdělávání směřuje vzdělávací politika České republiky k rozvoji vzdělávacího systému,“

? nezaměňují tvůrci opět „vizi“ za „cíle“? Nazvat odstavec vize a v první větě z nich hned udělat cíle…?

? jsou to tedy vize nebo cíle nebo priority z cílů? Buď je špatně nadpis nebo obsah kapitoly… stálo by to za opravu!

? pokud jsou toto cíle, jak to odpovídá s „prioritami, cíli“ ze str. 3?... přijde mi v tom trochu zmatek…

? pokud toto jsou ty správné cíle, opět zde platí připomínka z jakých zjištění vycházíme a jaký je cílový stav v roce 2020, tak aby každý cíl byl alespoň specifický, reálný, měřitelný a hodnotitelný…! (nejlépe však SMARTER)

? a (často v dalším textu), jak může být „cíl“ nebo „opatření“ definováno jako „Posílit“ a to bez určení výchozího a cílového stavu????

4) a teď VRCHOL absurdity (promiňte, mi), str.27 a28, cituji:

„3.2.5 Srozumitelněji popsat cíle vzdělávání

Srozumitelnost a relevance cílů vzdělávání je dlouhodobým úkolem vzdělávací politiky… V následujících letech budou rozvíjena opatření s cílem:

  • jasněji vymezit očekávané cíle vzdělávání jako referenční body srozumitelné pro učitele, žáky a studenty, rodiče, zaměstnavatele i veřejnost; cíle vzdělávání se ovšem nesmí omezit na znalosti, ale musí zahrnout i popis očekávané úrovně širších dovedností a postojů; …“

? Rozumím tomu správně, že tento dokument „Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020“, který by měl obsahovat cíle vzdělávání (a jak je naplnit a vyhodnotit) říká, že jedním z cílů vzdělávací politiky do roku 2020 je „srozumitelněji/jasněji vymezit očekávané cíle vzdělávání (???) tak, aby tomu učitelé lépe rozuměli a věděli, co mají učit? … zjednoduším to… rozumím formulaci správně, že: po jasné a pečlivé analýze vzdělávacího systému (viz úvod), který avizuje tento dokument, nejsou jasné a srozumitelné cíle vzdělávání ani vzdělávací politiky, a proto cílem této předložené „strategie“ je definovat cíle vzdělávání? Hmmmm... Jára Cimrman by měl určitě radost a další námět na přednášku!!!!

 4) a ještě trochu Terminologie (str. 7), cituji:

„Další vzdělávání je v dokumentu chápáno v souladu s definicí, která je obsažena v § 2 písm. a) zákona č. 179/2006 Sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání).“

? nic jiného „další vzdělávání“ není, co takové např. „další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP)“, na ty také zákon č. 179/2006 také pamatuje? Není toto definice pouze „další profesní vzdělávání“…

? a nezaměňují sami tvůrci v textu jak se jim hodí „školský systém“ a „vzdělávací systém“ – zasloužilo by si to kontrolu a opravu použité terminologie…

Slovo na závěr...

Předložená strategie neodpovídá, dle mého názoru, formátu strategie... Doporučuji, minimálně, vrátit k dopracování!!! A už vůbec jsem se nestihla vyjádřit k skutečným potřebám vzdělávání, obsahu a tomu, že zadání cílů by mělo vycházet odjinud než z MŠMT, učitelů a odborníků ve vzdělávání!!! Zadání cílů by mělo vycházet od klientů (dětí a rodičů) a do státu (protože je dobrý hospodář a ví, co potřebuje ekonomika, aby prosperovala a zajistila potřebné). Jak může pekař říkat, jaké chce zákazník na Vánoce vánoční cukroví?  A toto jsem nikde nenašla!!! Zároveň bych ale chtěla ocenit alespoň snahu tvůrců, kteří realizovali kulaté stoly ke strategii a do dokumentu se snažili dostat pohled všech zúčastněných stran… což opravdu není lehké!

Možná nemám s tímto kritickým pohledem pravdu a odborníci na vzdělávání tomu rozumí lépe, pak…

Prosím, neříkejme tomu alespoň STRATEGIE

 

Východiska:

Strategie (z řeckého strategos, generál < stratos (vojsko, výprava) + agein, vést) je dlouhodobý plán činností zaměřený na dosažení nějakého cíle. (viz wikipedie)

Politika (z řeckého polis – město, politiké techné – správa obce) je mnohoznačný pojem obvykle označující proces a metodu rozhodování určité skupiny lidí s pluralitními zájmy a názory. (viz wikipedie)

Marketingová strategie podniku je taktický proces, jehož cílem je efektivní alokace omezených finančních prostředků podniku ke zvýšení prodeje a udržení si konkurenční výhody. Aby mohl být podnik úspěšný na trhu a mít větší tržní podíl, měla by se jeho marketingová strategie soustředit na zákazníka. Tedy na uspokojování jeho potřeb, požadavků a očekávání. (viz wikipedie)

Úprava na „vzdělávací strategii“ by mohla znít:

Vzdělávací strategie státu je taktický proces, jehož cílem je efektivní alokace omezených finančních prostředků státu ke zvýšení uplatnitelnosti a udržení si konkurenční výhody absolventů vzdělávání. Aby mohl být stát a jeho občané úspěšní v životě a mít větší šanci uplatnit se na trhu práce, měla by se jeho vzdělávací strategie soustředit na zákazníka vzdělávání (dítě – rodič – stát jako dobrý hospodář). Tedy na uspokojování jeho potřeb, požadavků a očekávání.

Klient/ zákazník vzdělávání – viz http://dagmardivisova.blog.idnes.cz/c/410419/Kdo-je-odbornik-na-vzdelavani.html

Cíl může být, nějaká meta, stav, uspořádání, objekt, kterého má být v reálném čase dosaženo (ať už fyzicky, nebo i obrazně). Cíl by měl být ve správném procesu plánování stanoven tzv. podle pravidla „SMARTER“ Specific / Measurable / Achievable / Relevant / Time-bound / Evaluace / Reevaluate v češtině přijatý ekvivalent Specifický / Měřitelný / Atraktivní / Relevantní / Termínovaný / Hodnotitelný / Průběžně hodnocený. (viz wikipedie)

Autor: Dagmar Divišová | úterý 27.5.2014 12:12 | karma článku: 9,33 | přečteno: 493x
  • Další články autora

Dagmar Divišová

Řidičák pro všechny zdarma!

Ty motorky mi nedají spát... Probudila se ve mne má stará duše motorkáře. A jakou to má souvislost se vzděláváním?

25.7.2014 v 15:18 | Karma: 9,43 | Přečteno: 567x | Diskuse| Společnost

Dagmar Divišová

Na motorky peníze jsou! Pro studenty ne?

Úřadující mistři České republiky (od 1.června 2014) v celosvětové vzdělávací soutěži Formule 1 ve školách nemají peníze, aby mohli reprezentovat Českou republiku v celosvětovém kole! Ministerstvo školství a vláda nedávno s velkou mediální slávou podpořilo několika milióny ze státního rozpočtu konání závodů motorek v Brně. Źáci jihočeské průmyslové školy s obrovskou převahou vyhráli české kolo prestižní celosvětové vzdělávací soutěže Formule 1, mají šanci na dobré umístění i na světové úrovni a nemají peníze na přihlášku. Ministerstvo školství i vláda k tomu mlčí...?!

23.7.2014 v 11:01 | Karma: 15,24 | Přečteno: 1122x | Diskuse| Společnost

Dagmar Divišová

Moje dítě chodí rádo do školy!

Zaslouží si i škola vysvědčení? Máme za sebou s naším dítětem nějaký ten rok na prvním stupni základní školy. Na spadnutí je vysvědčení pro děti a tak malá rekapitulace opačným směrem od rodičů ke škole má určitě také smysl...

26.6.2014 v 17:01 | Karma: 14,39 | Přečteno: 593x | Diskuse| Společnost

Dagmar Divišová

Chce někdo, definitivně, zničit české školství?

Události několika málo dnů až týdnů zpět mi opravdu nedají spát... Reálně se zamýšlím, zda neexistuje nějaké „spiknutí“, které chce a to do slova a do písmene zničit poslední zbytky, co zbyly z kvalitního českého školství...

23.6.2014 v 12:12 | Karma: 22,92 | Přečteno: 1609x | Diskuse| Společnost

Dagmar Divišová

"Naše dcera chce jít na osmiletý gympl..."

...asi by na tom nebylo zase tak moc divného, kdyby to nevykřikovala jedna maminka na setkání rodičů budoucích prvňáčku, co letos 1. září teprve vstoupí do "základního" vzdělávání. To ale není všechno... dále zněl dotaz: "Jak naši dceru připravíte na tu matiku, aby se tam dostala...?"

6.6.2014 v 12:01 | Karma: 20,01 | Přečteno: 2636x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 961x
členka Akreditační komise pro vyšší odborné vzdělávání;
účastnice Národních kulatých stolů k odbornému vzdělávání;
členka řídící sekce Komise pro rozvoj technického vzdělávání;
řídící práce ve vzdělávání HK ČR (2011 - 2013);
dramaturg tématických setkání ke vzdělávání.